Hoe groot is de markt voor live communicatie eigenlijk, wat zijn de kansen en hoe doen onze collega’s het in andere Europese landen? Om deze vragen te beantwoorden, startte Maarten Schram, oprichter en CEO van LiveCom Alliance en verenigingsdirecteur van IDEA, in 2016 de jaarlijkse LiveCom Alliance European Industry Survey. Inmiddels zijn ook de resultaten voor 2017 bekend. Maarten legt uit wat deze onderzoeksresultaten bijdragen aan de ontwikkeling van de evenementenbranche. ‘LiveCom Alliance is een platform dat de directeuren en voorzitters van de belangrijkste event en live communicatie brancheverenigingen in Europa met elkaar verbindt. Inmiddels vertegenwoordigen we negen landen: Nederland, België, Duitsland, Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk, Oostenrijk en de UK.’
Uitdagingen laten grenzen vervagen
In de meeste aangesloten landen wordt marktonderzoek verricht om de industrie voor live communicatie te duiden. LiveCom Alliance gebruikte deze onderzoeken en andere relevante informatie, afkomstig van internationale brancheverenigingen en media, als input voor de eerste editie van de LiveCom Alliance European Industry Survey. Willem Visser, directeur onderzoeksbureau Effectmeting, hielp bij de interpretatie ervan. Hij is al jaren betrokken bij het interne benchmarkonderzoek en het marktonderzoek onder opdrachtgevers van IDEA.’ Willem zag direct mogelijkheden om het onderzoek van LiveCom Alliance voor 2017 te professionaliseren.
Klik hier voor het gehele artikel op Events.nl