Vanaf deze maand publiceren we maandelijks een tip m.b.t. online onderzoek
Tip 1: Screeningvragen
Het maken van online onderzoek met screening vragen lijkt heel gebruikelijk, echter veel onderzoekers zijn zich niet bewust van de vele manieren om deze vragen te implementeren in een enquête. In dit artikel bespreken we zowel de verschillende voordelen van en mogelijkheden tot het gebruik van screening vragen in een enquête.
Wat zijn Screening Vragen
Screening vragen worden aan het begin van een onderzoek geplaatst om te bepalen of de respondent bepaalde kenmerken heeft die hem/ haar een geschikte deelnemer aan de enquête maakt. Bij respondenten die hier niet aan voldoen wordt de enquête beëindigd.
Voordelen voor het gebruik Screening Vragen:
1 ) Verlaagt kosten: De meeste panelbedrijven factureren de klant op basis van het aantal reacties op de enquête. Veel van deze bedrijven hebben de mogelijkheid tot screening vragen om ongewenste respondenten te elimineren.
2 ) Eenvoudiger data analyse: Data analyse is onnodig moeilijker en tijdrovender zonder de juiste screening vragen. Als de respons onjuiste respons van deelnemers bevat kost het veel tijd om dit te verwijderen uit het onderzoek. Dit kan worden overgeslagen als u d.m.v. de screening vragen de verkeerde respondenten vóór de dataverzamelingsfase begint kunt elimineren.
Praktische voorbeelden:
1 ) De juiste demografie: De eerste en meest voorkomende methode van het gebruik van screening vragen is ervoor te zorgen dat de juiste doelgroep de enquête invult. Mede daarom kom je in onderzoeken vaak vragen over persoonlijke gegevens tegen zoals leeftijd, gezinsinkomen, geslacht, provincie of land, enz. Elk van deze vragen kan worden gebruikt om de juiste groep respondenten te selecteren.
2 ) Kennisniveau: Sommige onderzoeken vereisen (enige) kennis van het onderwerp. Door het stellen van enkele ‘kennis’ vragen filter je er de juiste respondenten uit.