Artikel zoals gepubliceerd op GreaterVenues.com
Klanttevredenheidsonderzoek maakt steeds vaker onderdeel uit van de strategie van bedrijven. Het is namelijk van groot belang om te weten hoe uw klanten denken over uw organisatie en wat uw positie is ten opzichte van uw concurrentie. Maar wist u dat tevredenheidsonderzoek ook een uitstekende sales tool is én gebruikt kan worden om reviews te verzamelen?
Sales Tool
Online onderzoek is een contactmoment met uw klant. Door extra vragen toe te voegen aan de vragenlijst krijgt u inzicht in welke diensten of producten uw klant op korte termijn interesse heeft.
Voorbeeld:
Wij voeren in samenwerking met Toptrouwlocaties.nl klanttevredenheidsonderzoek (incl. benchmark) uit voor trouw- en feestlocaties. In de vragenlijst vragen wij aan klanten die recent getrouwd zijn of men interesse heeft in informatie over zakelijke en andere particulieren bijeenkomsten. Gemiddeld geeft 30% aan interesse te hebben!
Tip: Nodig ook klanten uit voor het online onderzoek die wat langer geleden producten en/of diensten van u hebben afgenomen. Wellicht kunt u meteen iets voor de klant betekenen!
Uit recent onderzoek is gebleken dat 33% van opdrachtgevers een locatie boekt na het bekijken van beoordelingswebsites. Daarnaast geeft meer dan 70% van de opdrachtgevers aan bereid te zijn tot het schrijven van een review. Goede reviews zorgen dus voor een hogere omzet voor uw organisatie.
In het online tevredenheidsonderzoek geeft uw klant al cijfers over bijvoorbeeld de bereikbaarheid, ligging, omgeving, catering, service en prijs/kwaliteitsverhouding. Door in het onderzoek te vragen of de antwoorden op deze vragen mogen worden gepubliceerd genereert u tientallen nieuwe reviews te gebruiken op uw website, social media en andere communicatie uitingen.
Voorbeeld uit klanttevredenheidsonderzoek en benchmark voor zakelijke locaties:
Recensies zijn voor ons heel belangrijk. Zouden we uw antwoorden op de vragen over:
‘Bereikbaarheid, parkeergelegenheid, ligging/omgeving, catering (eten en drinken), uitstraling/sfeer , gastheerschap/gastvrouwschap en service van de medewerkers op de dag zelf . Hoe beoordeelt u de prijs/kwaliteit verhouding van onze locatie? Waar bent u het meest tevreden over als u aan ons denkt? Wat verdient naar uw mening nog enige aandacht?’
mogen publiceren op het internet?
Tot slot: bij het juist inrichten van een klanttevredenheidsonderzoek kunt u op eenvoudige wijze leads creëren en reviews verzamelen.