Werknemers die gaan trouwen kosten de Nederlandse werkgevers jaarlijks ruim 100 miljoen euro. Dit blijkt uit de resultaten van het Nationaal Trouwonderzoek 2016 van Toptrouwlocaties, uitgevoerd door onderzoeksbureau Effectmeting.
De organisatie van het huwelijk
Dat er veel geld omgaat in het huwelijk, dat wisten we wel. Maar de voorbereidingen voor de trouwdag kosten ook erg veel tijd. Van de zoektocht naar de perfecte trouwlocatie, het plannen van de huwelijksreis, tot het zoeken van een fotograaf, wie bezig is met het plannen van een huwelijk krijgt er bijna een parttime baan als weddingplanner bij. Letterlijk, zo blijkt uit het onderzoek van Toptrouwlocaties. Een aanstaande bruid of bruidegom zegt wekelijks gemiddeld 4,6 uur bezig te zijn met de organisatie van het huwelijk. In de aanloop naar de trouwdag telt dit op tot ruim 280 uur.
In de tijd van de baas
Al dat plannen gebeurt niet alleen in de vrije tijd. Er wordt behoorlijk wat ‘ge-weddingpland’ in de tijd van de baas. Op basis van 66.000 huwelijken die volgens het CBS in 2015 werden gesloten, kostte het geregel onder werktijd de Nederlandse werkgever ruim 100 miljoen euro. Het favoriete moment om tijdens werk naar trouwlocaties te zoeken is onder lunchtijd, maar velen gebruiken ook de rustigere periode aan het einde van de middag. 23 procent zegt gedurende de hele werkdag bezig te zijn met het huwelijk. Van de deelnemers geeft 30 procent aan dat de voorbereidingen van invloed waren op de focus op de werkvloer.
Gezamenlijke kosten: 1 miljard euro
Die 100 miljoen euro arbeidskosten zijn overigens een peulenschil bij de kosten van het huwelijk zelf. In 2015 gaven bruidsparen gemiddeld 16.400 euro uit aan hun grote dag. Dat bedrag is stevig toegenomen ten opzichte van 2014, toen een bruiloft gemiddeld 15.200 euro kostte. Gezamenlijk besteedden de Nederlandse bruidsparen in 2015 omgerekend ruim een miljard euro. Dat bedrag staat nog los van de cadeaus die zij kregen. De totale geschatte waarde van de huwelijksgeschenken is per bruiloft 3.339 euro. Dat telt op tot een gezamenlijke cadeauwaarde van meer dan 200 miljoen euro.
Inzicht in de planning van een huwelijk
Met het Nationaal Trouwonderzoek geeft Toptrouwlocaties inzicht in de gehele planning van een huwelijk. Wat geven bruidsparen uit aan een locatie en welke soort trouw- en feestlocaties hebben hun voorkeur? Welke keuzes maken zij ten opzichte van leveranciers? Het onderzoek geeft onder meer inzicht in hoe bruidsparen zich oriënteren, wat de tijdslijn is van aanschaf van en keuze voor de locatie, de jurk, de ringen, het pak en de reis. Het NTO 2016 is het grootste onderzoek naar de Nederlandse trouwmarkt.